December 14, 2005

دای جان ناپلئون یا هاله و اسرائیل

مطلبی را از وبلاگ آق بهمن - با اجازه- عینا این جا می آورم و در ادامه چند جمله ای می نویسم.
"
Sunday, November 13
٭
در اسرائيل اتفاق جالبی افتاده. اگر حوصله داريد اين يادداشت احمد آقای زيدآبادی را در بی‌بی‌سی فارسی بخوانيد و اگر هم نه اين توضيحات مختصر من را:پريروز انتخابات رهبری حزب کارگر اسرائيل بود. طبق نظرسنجی‌ها شيمون پرز با فاصله‌ای بين ۹ تا ۲۶ درصد از نفر دوم در اين انتخابات برنده می‌شد. اما در روز انتخابات اتفاق ديگری افتاد. آقايی به اسم امير پرتز آمد و انتخابات را از پرز برد. پرز و پرتز چند فرق با هم دارند:- پرز ۸۲ ساله است پرتز ۵۳ ساله- پرز -مثل اکثریت اعضای حززب کارگر- يهودی اشک‌‌نازی است يعنی اصليت اروپايی داردپرتز يهودی سفاليدی است (يعنی اصلش از خاورميانه است، او مغرابی‌الاصل است)- پرز سابقه سياسی زيادی دارد. او سال‌ها نخست‌وزير، معاون نخست‌وزير و وزير خارجه بوده و یک بار هم جایزه صلح نوبل را بردهپرتز سابقه سیاسی خیلی کمی دارد. رو رئیس سندیکای کارگران اسرائیل است. او تا دو سال پیش رئیس یک حزب کوچک بوده که در پارلمان ۱۲۰ عضوی اسرائیل ۲ کرسی داشته. دوسال پیش حزب او به حزب کارگر (با ۱۹ کرسی) پیوسته و حالا او رئیس یک حزب ۲۱ کرسی‌ای است. - پرز صلح‌طلب استپرتز صلح‌طلب‌تر استبرنده شدن پرتز فقط يک اتفاق بزرگ در داخل حزب کارگر نبوده. اين اتفاق می‌تواند کل صحنه سياسی بی‌ثبات اسرائيل را به هم بريزد. از همين الآن پرتز اعلام کرده که حزب کارگر را از ائتلاف حاکم با حزب ليکود بيرون می‌کشد و اين يعنی سقوط دولت شارون و در نتيجه برگزاری انتخابات زودرس. ممکن است اين مسئله باعث شود شارون در انتخابات رهبری حزب لیکود از نتانياهو شکست بخورد و برود برای خودش یک حزب دیگز تشکیل دهد. هر کس هم که رئیس حزب لیکود باشد احتمال این‌که هر یک از احزاب به تنهایی بتوانند اکثریت پارلمان را بگیرند تقریباً غیرممکن است و این یعنی دوباره تشکیل یک ائتلاف شکننده."
"
و اما مطلبی که می خواهم می گویم: همیشه برایم این سوال وجود داشته که ایران چه نفعی از روابط خصمانهء اسرائیل و فلسطین می برد و اصولا چرا همیشه در آتش آن دو می دمد و خوب همیشه هم جواب هایی برای خودم داشته ام. حالا با اظهارات جدید آقای رئیس جمهور کرسی های آقای پرتز صلح طلب تر کم شده. عجیب نیست؟
یادمان باشد که ایران اولین جمعیت حداقل یهودیان را دارد. و ما دلمان می خواهد دنیا دنیای صلح و ارامش باشد؟؟؟؟
ب.ت : خوب من اشتباه کردم چیزی شنیده بودم که این جا نوشتم. آمار دقیقی از یهودیان ایرانی پیدا نکردم اما این لینک بدک نیست.

2 comments:

Anonymous said...

این جامعه هایت خیلی خوبند- من وقتی به آن مطلب که نوشته بودی تقصیر از ماست لینک دادم، چند تا جامعه نوشته بودم- نمیدانستم می خواهی این مطالب جامعه را شروع کنی- اما سعی می کنم کمکت کنم- چون من هم هرروز در کوچه و خیابان حرص این چیزها را می خورم

shadidan said...

منظورت از "ایران اولین جمعیت حداقل یهودیان را دارد" چیست؟ این است که در بینِ همه‌ی کشورهایی که اقلیتِ یهودی دارند تعدادِ یهودیانِ ایران از همه بیشتر است؟ یا اینکه در بینِ اقلیت‌های ایرانْ یهودیان از همه پرجمعیت‌ترند؟ هر دوی اینها غلط است. یا شاید منظورت این است که در کشورهای خاورمیانه ایران بیشترین اقلیتِ یهودی را دارد؟ این حرفِ اخیر آیا درست است؟ گیرِ الکی نمی‌دهم؛ واقعاً منظورت را نفهمیدم.