March 2, 2007

جامعه شناسی یک اشتباه

در سال های اخیر پدیده ء تغییر رشته در مقطع فوق لیسانس و دکترا ، از رشته های فنی به رشته های علوم انسانی( جامعه شناسی، اقتصاد، فلسفه، مدیریت و...) رشد چشم گیری داشته.
یکی از ضعف های اساسی ایران هم از این جا ناشی می شود. بچه های باهوش تر و یا به عبارتی درس خوان تر همیشه تشویق و یا تجبیر!!(مجبور) می شوند که در رشته های فنی مهندسی یا پزشکی تحصیل کنند و بچه هایی که علاقه ای به درس خواندن ندارند وارد رشته های ادبیات و علوم انسانی می شوند. بروز مشکلات افتصادی ، مدیریتی و .. هم شاید از همین جا است. معمولا کسانی که در این رشته ها تحصیل می کنند علاقه ای به تحصیل ندارند و در نتیجه ما همیشه داخل سیکل معیوبی می مانیم. به نظر من این گرایش اخیر گرایش بدی نیست. اگر بتوان رشته ها و اصولا دانشکده های علوم انسانی را تقویت کرد تا دانش جویانی که در برابر خواست خانواده و جامعه قد علم کرده و به علوم انسانی روی آورده اند هم باعث سرخوردگی نشوند. شاید در آینده ای دور حرفی برای گفتن داشته باشیم. و از آن مهم تر برای ادارهء صحیح کشور و حوزه های مربوطه

5 comments:

Roozbeh said...

موافقم
باید هزینه بدهیم برای اشتباهات قبلی متاسفانه

meisamjonam said...

انجا آدم ها خودشون انتخاب نمکنند چی بخونند . کام÷یوتر سازمان سنجش هست که انتخاب میکنه چکسی و چه رشته ای بخونه

Anonymous said...

سلام
دوستان به سایت عصر آدینه سر بزنید.
www.asreadine.ir
مدیر محترم وب سایت اگه ممکنه لینک ما رو اضافه کنید.

Anonymous said...

سلام
دوستان به سایت عصر آدینه سر بزنید.
www.asreadine.ir
مدیر محترم وب سایت اگه ممکنه لینک ما رو اضافه کنید.

Anonymous said...

آى گفتى! من يکى از اونام که مورد تجبير شما قرار گرفته‌اند! از دوره‌‌ى راهنمايى علاقه داشتم فلسفه بخونم ولى همه بهم گفتن برو رياضى‌فيزيک. دانشگاه هم به زور الکترونيک خوندم و بعد از اون هم هميشه تو برزخ کار و فلسفه گرفتار بودم. ادامه تحصيل ندادم چون علاقه‌اى به ادامه رشته فنى نداشتم و باز مجبورم مى‌کردند که دنبال فلسفه نرم!!